Nieuw op Evel schrijft

       


          September 2003

            Netactivisme. Bewerking van hoofdstuk uit Schone Schijn.
              De WTO-top in Seattle was een keerpunt in de ontwikkeling van nieuwe media. Internetpetities, redirection van websites en denial of service-aanvallen zijn maar enkele van de nieuwe strategieÎn van actievoerders. Internet en e-mail zijn het stencilapparaat van nu. Is het effectief?

            Reputaties op het Spel, boekrecensie

              Hoe meer waarde ondernemingen hechten aan hun imago en de lifestyle die ze daarbij uitstralen, hoe kwetsbaarder het bedrijf voor reputatieschade blijkt. In Reputaties op het Spel zijn voor het eerst een groot aantal meest Nederlandse kwesties op een rij gezet om uit te vinden waarom de ene actie slaagt en de andere niet.


          Juni 2003



            Raadsels rond de moord op Pim. Recensie van twee thrillers.
              Tomas Ross en René Appel schreven allebei een boek over De Politieke Moord van de Lage Landen, de moord op Pim Fortuyn. Hoewel de spanning bij beide thrillers nagenoeg ontbreekt, zijn beide de auteurs er ongewild in geslaagd een boeiend tijdsdocument af te leveren.

            De geheimzinnige RaRa. Thriller van Thomas Ross.
              Wat de boeken van Ross interessant maakt, is dat ze uitgaan van de werkelijkheid en een theorie presenteren over hoe het zover heeft kunnen komen. Maar als het dan al begint met een niet-correcte weergave van die werkelijkheid, dan wordt de rest ook een stuk minder plausibel. Wèl spannend!


          Mei en juni 2003

            Internationale recensies en interviews,

            Liefdewerk Oud Papier Garbology als bron van informatie.

              Hoofdstuk 10 uit mijn boek Schone Schijn, met een analyse van de Oud Papier affaire vanuit de groeiende behoefte van bedrijven aan (informele) informatie over actievoerders, NGO's en andere tegenstanders. Ook over het werk van Peter Siebelt.


          Januari 2003

            Veel nieuwe recensies en interviews, onder andere in Communicate, het Amsterdams Stadsblad, Intermediair.
            en...

            De firma list & bedrog - een lang stuk dat gelezen kan worden als een samenvatting van Schone Schijn, in:

            Onze Wereld, (Nederland) december 2002

              Multinationals wringen zich in allerlei bochten om een bezoedeld imago op te poetsen. Het arsenaal varieert van geavanceerde PR-strategieën tot complete spionage-operaties. Geregeld blijken bedrijven meer te investeren in greenwashing dan werkelijk iets te doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
              Eveline Lubbers


          November 2002

            Schone Schijn, smerige streken in de strijd tussen burgers en bedrijven

              Deze vertaling van Battling Big Business is november 2002 verschenen, bij uitgeverij Fagel.
              Met een presentatie in de Oude Kerk in Amsterdam, waar Bob Hoogenboom (Nyenrode hoogleraar informatie-beveiliging) actievoerders adviseerde over spionage. En veel publiciteit.


          September 2002

            Reviews, Interviews and pre-publications, Battling Big Business


          Mei 2002

            Battling Big Business, countering greenwash, front groups and other forms of corporate bullying.

              Finally published, Spring 2002. Part One of this book analyses a wide range of corporate counter-strategies, varying from relatively innocent PR measures to complete intelligence operations. Part Two offers tactical tools to help activists and concerned citizens to recognise manipulative strategies, and shows how they may be countered by a variety of techniques which use the power of creativity and the new media tools available.

            Geheim agent ontmaskerd
              Januari 2001 werd de linkse Duitse filmer Manfred Schlickenrieder na twintig jaar ontmaskerd als spion van inlichtingendiensten. Hij was de grote man van Gruppe 2, een video- en documentatiecentrum dat diende als front voor een inlichtingennetwerk. Schlickenrieder was ook in Nederland actief, bijvoorbeeld om acties tegen Shell in de gaten te houden. Dat onderzoek werd betaald door de Londense firma Hackluyt, een consortium van voormalige agenten van MI6. Vier stukken hierover:

              Wat waren wij eigenlijk voor mensen? Uitgebreide versie. Hoe Schlickenrieder sinds begin jaren tachtig radicale linkse groepen in Europa, zoals de RAF en de Rode Brigades en hun Umfelt, in de gaten hield voor Duitse en Italiaanse inlichtingendiensten.
              Groene Krijgers, spionage bij Greenpeace Uitgebreide versie. Schlickenrieder werkt ook voor een business intelligence bureau, dat voor het bedrijfsleven spioneerde bij aktiegroepen. Dit bureau, Hackluyt is opgericht door ex-inlichtingendienstmensen die voor zichzelf zijn begonnen.
              De mol, Codenaam Camus Korte versie. Artikel waarin de twee uitgebreide versies zijn samengevoegd.

              Vervagende grenzen. Oliegiganten erkennen spionage bij milieubeweging. Maanden na de ontmaskering kwam de Sunday Times in Engeland voor het eerst met een bericht. Groot nieuws is dat Shell en BP nu hebben toegegeven dat ze het Britse business intelligence bureau Hakluyt hebben ingehuurd om te spioneren bij Greenpeace en de rest van de milieubeweging.

            De vader van de bruid. Argentijnse junta huurde PR bureau vlak na de coupe.

              Máxima gelooft nog steeds dat haar vader niet op de hoogte was van martelingen en verdwijningen in Argentinië. Vlak voor Het Huwelijk komt er nog een lijk uit de kast. Om het imago van Argentinië internationaal te verbeteren, huurde het ministerie waar Zorregieta staatssecratarist was onmiddellijk na de staatsgreep het gerenommeerde Amerikaanse pr-bureau Burson Marsteller in.

            Op jacht naar links, Interessante internetzaken

              Voorjaar 2002: Deutsche Bahn versus Xs4all, Indymedia moet link met mirrors weghalen en bedrijven die moeilijk doen over grapjes met hun logo op aktivistensites. Wie bepaalt er wat er mag op Internet - en kan de rechter bepaalde informatie, of het linken ernaar, zomaar verbieden? Essentiele kwesties dus, als je bedenkt dat het wereldwijde web bestaan bij de gratie van verbindingen die mensen leggen met elkaars pagina's.

             


            September 2000

                Book proposal Astroturf:
                Corporate Counterstrategies against Grassroots Opposition

                  The past few years I specialized in corporate intelligence and PR-strategies of multinationals against their critics- including net-activists. At this moment I am working on a book on corporate counterstrategies, to be published by the end of 2001.

                Dossier Cryptography, making up the rules: interception versus privacy
                  For more then a year I worked on realizing the production and editing of this Jansen & Janssen Dossier, written by Jelle van Buuren, initiated by Bits of Freedom.
                  • We called for a parlementairy enquiry in the respected evening paper NRC Handelsblad.
                  • Within a week the Parliament decided to organise a hearing on Echelon.

                 

                Dossier Cryptografie Aftappen: regelgeving versus privacy

                  Meer dan een jaar heb ik gewerkt aan de tot standkoming, de productie en de eindredactie van dit Jansen & Janssen dossier, geschreven door Jelle van Buuren, op initiatief van Bits of Freedom.
                    • We riepen op tot een parlementair onderzoek naar Echelon in NRC Handelsblad.
                    • Binnen een week besloot de Kamer tot een hoorzitting over dit afluistersysteem

                     


                Juli 2000

                  Informatie, informanten, infiltranten.

                    Hoofdstuk in Tips tegen Tralies , over het gesprek als bron van informatie voor politie, inlichtingendiensten, maar ook bedrijven.

                  Uitgelekt: Geheime PR-operatie tegen milieubeweging in Nieuw Zeeland.

                    Een PR-bureau in Nieuw Zeeland ontwierp een complete geheime campagne tegen de milieubeweging. Een onderzoeksjournalist wist de hand te leggen op het complete dossier van deze counter-intelligence operatie. Recensie van Secrets & Lies, the anatomy of an anti-environmental PR Campaign.

                  De Milieu-BVD weet je te vinden. De geheime plannen voor het CICI.

                    Je zult maar op het Betuwelijntraject wonen en je mond niet kunnen houden! Voor je het weet beland je in het databestand van een nieuw inlichtingenteam tegen milieu-activisten. Naast dit korte artikel voor VN (met Louis Sévèke), ook de CICI-site gemaakt met daarop o.a. de geheime documenten die J&J samen met het OBIV via een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur boven tafel kregen.