Reviews, recensies & interviews


Zmagazine (United States) Februari 2003
This book is powerful vaccine against corporate deception, as well as a deeply inspiring source of ideas about engineering the breakdown of corporate globalism and other institutions that inhibit caring, justice, and nonviolence.
Camy Matthay

Intermediair (Nederland) 13 februari 2003 ----- Uniek: met kommentaar van bedrijven! ----
'De waarde die activisten als Eveline Lubbers kunnen hebben als luis in de pels wordt door mij zeer zeker onderkend', zegt Frans van der Grint, directeur van pr-bureau Hill and Knowlton Nederland. 'Wat me stoort, is dat ze categorische ontkent dat bedrijven en hun adviseurs het wel eens echt zouden kunnen menen met hun maatschappelijke betrokkenheid.
Quinty Danko

Div@zine (België) 11 februari 2003
Kleverige zeekoeten en kernafval in de Kempen: door de oorlogsdreiging zijn ze van de voorpagina’s verdrongen. Maar laat u dat niet ervan weerhouden om het erg informatieve Schone Schijn te lezen.
Claudia Gaspard

de:bug (Duitsland) februari 2003
Noch nie wurden diese Ansätze so kompakt zusammengefasst präsentiert. Ein Grund hierfür mag
darin liegen, dass in diesem Buch zwei Generationen von Aktivisten vereint werden.

kay meseberg

Multinational Monitor (United States) January 2003
Battling Big Business devotes a substantial amount of attention to use of the Internet, both to efforts by companies to track and interfere with Internet activism, and the ways in which the Internet can facilitate efforts to counter business power.
Essential Information

Amsterdams Stadsblad (Nederland) 22 januari 2003
Lang interview over het boek en Jansen & Janssen. Dagelijks fietst ze op en neer. Van de binnenstad naar haar Amsterdamse kantoor van Jansen & Janssen. ,,Zo spannend en geheim is mijn werk helemaal niet,''

glimlacht Eveline Lubbers in cafe Dantzig.
Theo Besteman

Communicatie (Nederland) januari 2003
Eveline Lubbers, oprichtster van het bij de politie en de AIVD weinig populaire onderzoeksbureau Jansen & Janssen, heeft een nieuwe vijand ontdekt: de PR-branche. In haar boek Schone schijn onthult ze hoe snelle PR-jongens het publiek proberen te misleiden. Over infiltranten, nepactiegroepen en Shell-managers. 'PR is bijna per definitie een niet-eerlijk vak.'
Boudewijn Geels

Onze Wereld (Nederland) december 2002
Multinationals wringen zich in allerlei bochten om een bezoedeld imago op te poetsen. Het arsenaal varieert van geavanceerde PR-strategieën tot complete spionage-operaties. Geregeld blijken bedrijven meer te investeren in greenwashing dan werkelijk iets te doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Eveline Lubbers

Elsevier (Nederland), 7 december 2002
Mochten de feiten kloppen, dan zijn ze nog niet strafbaar. Maar laakbaar zijn dergelijke praktijken natuurlijk wel, vindt hoogleraar Jeurissen. 'Bovendien is het dom. Je kunt er vergif op innemen dat zoiets een keer naar buitenkomt. Zijn advies aan ondernemingen: 'Als het niet in de krant kan, moet je het niet doen.'
Frank van Hoorn

Netkwesties (Nederland) 6 december 2002
Schone Schijn bevat een opsomming van een aantal opzienbarende praktijkvoorbeelden van de verregaande pogingen die het bedrijfsleven soms onderneemt om critici de mond te snoeren.
AW

Trouw (Nederland) 2 december 2002
Ethische ondernemingen met smerige streken. 'Schone Schijn' is een boek over de strijd tussen burger en bedrijf. Hoe ziet de verborgen agenda van bedrijven eruit?
Joop Bouma

de Gelderlander (Nederland) 29 november 2002
Actiegroepen zijn nog steeds te veel gespitst op infiltratie en spionage door politie en inlichtingendiensten. Maar ook
sommige multinationals bedienen zich van diverse methoden om acties tegen hun bedrijf te voorkomen. Daarvan zijn actie-
voerders zich vaak nog onvoldoende bewust, weet Eveline Lubbers van het oriderzoeksbureau Jansen & Jansen.
Met verslag van de presentatie.
(met variatie in verschillende regionale GPD-bladen)

de Telegraaf (Nederland) 28 november 2002
'Topbedrijven spioneren om activist een hak te zetten'. Dat gerennommeerde bedrijven niet negatief in de publiciteit willen komen, is alom bekend. En dat sommigen dit hoe dan ook willen voorkomen door tegenstanders te bespioneren of zelfs te infiltreren, lijkt ongelofelijk. Onderzoeksjournalist en schrijftster Eveline Lubbers bewijst met haar nieuwe boek 'Schone schijn, smerige streken in de strijd tussen burgers en bedrijven' dat dat in de praktijk echter wel degelijk gebeurt.
Leander Willemstein

Algemeen Dagblad (Nederland) 28 november 2002
De Firma's List en Bedrog in Schone Schijn. Met haar boek Schone Schijn nagelt onderzoeksjournaliste en
activiste Eveline Lubbers genadeloos grote bedrijven aan de schandpaal die zichzelf met gelikte pr-campagnes mooier voordoen dan ze zijn.

Angela Bekkers

Het Financieële Dagblad (Nederland) 27 november 2002
Vuile pr-streken en schone schijn. Onder het mom van 'ken uw vijand' infiltreren en bespioneren sommige multinationals actiegroepen. Eveline Lubbers van onderzoeksbureau Jansen en Janssen schreef er een boek over, dat vandaag verschijnt.
Friso Liesker

Volkskrant Magazine (Nederland) 23 november 2002
Op 27 november presenteert onderzoeksjournaliste en actievoerster Eveline Lubbers (41) haar boek 'Schone schijn' over de smerige streken die het internationale bedrijfsleven uithaalt om kritiek van de burger te pareren. Oftewel het vervolg op 'No Logo' van Naomi Klein.
Astrid Theunissen

Ravage (Nederland) 22 november 2002
Het tweede deel van 'Schone Schijn' is inspirerend, maar wel opvallend korter dan het eerste deel. We moeten het uiteindelijk redden met speelsheid, onvoorspelbaarheid, creativiteit, snelheid, originaliteit, kleinschaligheid, duidelijkheid en 'unstoppability', zo luidt de conclusie van het boek.
Elly

Canberra Times (Australia) 9 November 2002
Business blues and bullying. If knowing your enemy's tactics is half the battle, Battling Big Business should provide fruitful reading for both corporate and activist spheres in a war where transparency and accountability battle secrecy and culpability.
Bill Deane

Ode (Nederland) oktober 2002
'Met dit boek, met het verspreiden van gedocumenteerde kennis, wil ik laten zien wat de kracht kan zijn van onderzoek en onthullen - en hoop ik op wat meer veiligheidsbewustzijn bij actievoerders.'
Marco Visscher

FEM/DeWeek (Nederland) 21 september 2002
Het zijn gouden tijden voor antiglobalisten. Topmensen van bedrijven als Enron en Worldcom verschijnen geboeid op televisie en moeten zich voor commissies verantwoorden voor hun bedrog. Miljoenen mensen kunnen in de kranten lezen hoe hun pensioengeld is verpatst door deze bestuurders. Dit uitschot van het kapitalisme heeft duidelijk gemaakt hoe multinationals kunnen bedriegen. (...) Wie denkt dat deze praktijken incidenten zijn, moet de bundel Battling Big Business lezen.
Michiel Couzy

Osmose (Nederland) (blad van st. Maatschappij en Onderneming) September 2002
Onderzoeksjournaliste Eveline Lubbers: 'Mijn boek gaat verder waar No Logo ophoudt.'
Jeroen Duijvestijn
Overgenomen door Jonas Magazine, Spiritueel en Maatschappelijk Maandblad, oktober 2002

Verbraucher Konkret (Germany) Winter 2002
Der herausgeberin Eveline Lubbers gelang es, ein Autorenteam zusammenzustellen, das einen aktuellen Blick hinter die Kulissen der Public Relations von internationalen Unternehmen ermöglicht und gleichzeitig aufzeigt, mit welchen Methoden sich kritisierte Konzerne gegen ihre Kritiker wehren. Dabei distanziert sich die Herausgeberin vorbeugend von dern Verdacht, dass die Anwendung derartiger Techniken als "Regelfall" dargestellt werden soll.
Volkmar Luebke, Berlin, Germany

Tageszeitung (Germany) 26 August 2002
Immer mehr Firmen schmücken sich mit dem Attribut "nachhaltig". Die Kriterien aber sind mitunter sehr beliebig. Ein neues Buch beschreibt, wie sich die Unternehmensstrategien durchschauen lassen
Volkmar Luebke, Berlin, Germany

Sunday Tribune (South Africa) 18 August 2002
"Battling Big Business" exposes some of the dirty tricks that big corporations use in bullying citizens who dare to question the ways in which they maximise profit. True to its title, "Battling Big Business" also provides disgruntled citizens with chapters that can best be described as a "hand-to-brand" combat manual.

Chris Albertyn, Durban, South Africa


Pre-publications

Netactivisme onzeWereld juni/juli 2003
De WTO-top in Seattle was een keerpunt in de ontwikkeling van nieuwe media. Internetpetities, redirection van websites en denial of service-aanvallen zijn maar enkele van de nieuwe strategieÎn van actievoerders. Internet en e-mail zijn het stencilapparaat van nu. Is het effectief?

De firma list & bedrog onzeWereld december 2002
E
en lang stuk dat gelezen kan worden als een samenvatting van het boek.
Multinationals wringen zich in allerlei bochten om een bezoedeld imago op te poetsen. Het arsenaal varieert van geavanceerde PR-strategieën tot complete spionage-operaties. Geregeld blijken bedrijven meer te investeren in greenwashing dan werkelijk iets te doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

PR Watch Quarterly 2nd Quarter 2002:

Big Brother Incorporated
For years, activist groups in Europe thought that Manfred Schlickenrieder was a leftist sympathizer and filmmaker. He traveled around Europe, interviewing a broad spectrum of activists, and even produced a documentary video, titled Business As Usual: The Arrogance of Power, about human rights groups and environmentalists campaigning against the Shell oil company.

Dumpster Diving to Trash Activists
Going through your opponent's garbage to collect information--in detective slang, "garbology"--is a particularly dirty kind of research. A Dutch information broker developed a new cover for the collection of wastepaper: its collector said he wanted it so he could sell it to recyclers to raise money for charity.

References & notes

Thanks to the English publisher of the book, Green Books, we have all the references & notes of Battling Big Business on line in order to make the many URL-recourses directly available.


Schone schijn
BBB book
Evel